W 1957 roku na łamach „Biuletynu IWP” Henryk Jędrasiak, Lubomir Tomaszewski, Hanna Orthwein i Mieczysław Naruszewicz opublikowali artykuł pt. "Rozwijamy rzeźbę ceramiczną", który bywa interpretowany jako manifest młodych projektantów. Zawarto w nim myśl o konieczności zerwania z przestarzałymi, nieatrakcyjnymi formami z przeszłości. Rzeźba ceramiczna to kameralne dzieła, spopularyzowane jako bibeloty, które miały zachęcać odbiorcę do kontaktu ze sztuką.

Artyści, których nazywano „Wielką Czwórką” opracowali wyjątkowy styl porcelanowych figurek. W ich pracach widoczna jest redukcja cech drugorzędnych, podkreślanie głównego motywu i synteza gestu lub ruchu. Porcelanowe bibeloty, zaczęły nabierać nowego znaczenia, nie były to już realistyczne przedstawienia postaci ludzkich czy zwierząt.  Organiczna, miękka linia i asymetria sprzyjały uproszczeniom, zachowując odwołania do figuratywnych skojarzeń. Nowoczesnego, pożądanego wyrazu dopełniała dekoracja w czystych, żywiołowych kolorach.

Projekty stworzone w połowie ubiegłego wieku wróciły do produkcji ponownie na początku XXI wieku za sprawą Adama Spały, który został właścicielem Fabryki Porcelany AS Ćmielów. To właśnie w niej, dzięki mozolnej pracy właściciela i pracowników (modelarzy, odlewników oraz malarek) rozpoczęto prace nad ponownym wprowadzeniem do produkcji porcelanowej rzeźby kameralnej.

W ćmielowskiej manufakturze pozostały oryginalne formy-matki oraz modele porcelanowych figurek oraz innych wyrobów użytkowych zaprojektowanych w latach 60. na podstawie których rozpoczęto produkcję kolejnych wzorów. 

Od 2000 roku do sprzedaży trafiały kolejne modele rozpoczynając od wzoru bardzo rozpoznawalnego jakim jest Leżąca kotka projektu Mieczysława Naruszewicza (z 1958 r.). Nasza manufaktura także od początku XXI wieku przy współpracy z doświadczonymi projektantami wprowadziła do oferty równie nowe wzory.

Właściciel fabryki nawiązał kontakt z  Lubomirem Tomaszewskim (mieszkającym  od 1966 roku na stałe w Stanach Zjednoczonych), który ponownie - po kilkudziesięciu latach przerwy -zaprojektował rzeźby porcelanowe (kolekcję kobiet „w ruchu”, porcelanowe koty, psy, figurki dzieci). Manufaktura współpracuje także z nowymi projektantami, dzięki czemu kolekcja porcelanowych figurek się powiększa.

W fabryce wyroby wytwarzane są w sposób tradycyjny, tzn. odlewane ręcznie w formach gipsowych, zabezpieczane przed fałszerstwem, następnie czyszczone, szkliwione i ręcznie dekorowane. Każda figurka posiada unikatowy numer, który wpisywany jest do certyfikatu autentyczności. Gotowe wyroby pakowane są w dedykowane pudełka.

Aktywne filtry

Nazwa produktu:
Siłacz (+dekoracje)
Projektant
Lubomir Tomaszewski
Wzór z roku
1959
Siłacz (dekoracje)
Siłacz (dekoracje)
    Cena

Brand:

719,00 zł

Figurka  porcelanowa Tomaszewskiego Siłacz (Atleta), w której widocznych jest kilka drobnych elementów jak sztanga przy nodze czy wyprężona do przodu pierś i napięte bicepsy - ta niezwykle uproszczona forma, miękkie kształty, subtelnie zaznaczone elementy stroju tworzą wyjątkowo urzekającą całość. Jest doskonałym przykładem jak projektanci w latach 60. XX wieku uprościli formy porcelanowych rzeźb, odchodząc tym samym od postrzegania figurek jako bibeloty.

Forma mimo że stworzona ponad pół wieku temu zachwyca wciąż nowoczesnością.

Nazwa produktu:
Śpiewaczka (nowe dekoracje)
Projektant
Lubomir Tomaszewski
Wzór z roku
1959
Śpiewaczka (kolory)
Śpiewaczka (kolory)
    Cena

Brand:

989,00 zł

Śpiewaczka jest doskonałym przykładem formy wypracowanym przez projektantów Instytutu Wzornictwa przemysłowego w połowie ubiegłego stulecia. 

L.Tomaszewski po raz kolejny pokazał, ze porcelanowe figurki to nie bibeloty, a małe dzieła sztuki, które wciąż zachwycają.

Na figurce może zostać zamieszczony pod spodem monogram  (litery np. AM) lub data (w formacie DD.MM.RRRR).