Aktualności

06 września 2021 roku

SPOTKANIE DLA MIŁOŚNIKÓW PIĘKNA ZAKLĘTEGO W PORCELANIE

16 października 2021 roku odbędzie się kolejne spotkanie dla Członków Klubu Kolekcjonera AS Ćmielów.

To niezwykła okazja aby poznać proces ręcznej produkcji  i samemu doświadczyć jak powstaje porcelana.

Rozpoczęcie spotkania o godzinie 16.00

Jak co roku na uczestników czeka moc atrakcji.

Osoby zainteresowane, które nie miały okazji będą mogły zwiedzić Żywe Muzeum Porcelany oraz Wystawę Starej Porcelany, a w Galerii van Rij zostaną zaprezentowane prace Tomasza Sętowskiego w ramach wystawy "Imaginarium".

Jak co roku przed Klubowiczami zostanie postawione kolejne trudne zadanie podczas Warsztatów Ceramicznych z rozstrzygnięciem konkursu na najpiękniejsza i najbardziej oryginalną dekorację.

W tym roku zaprezentujemy najnowsze osiągnięcie manufaktury – SZMARAGDOWĄ PORCELANĘ.

W dniu spotkania będą mogli Państwo skorzystać z jednorazowego upustu w wysokości 25%.  Istnieje możliwość rezerwacji telefonicznej lub mailowej produktów, które miałyby zostać przygotowane do odbioru w dniu spotkania (w tym produktów z ręczną dedykacją lub na specjalne zamówienie).

Opłata rejestracyjna: 150 zł (przyjmowana podczas rejestracji w dniu przyjazdu).
Serdecznie zapraszamy z osobą towarzyszącą (aby Członkowie spotkania mogli czuć się komfortowo zapraszamy osoby pełnoletnie).

Termin przyjmowania zgłoszeń: 8 października 2021 roku.

Rezerwacje na spotkanie przyjmujemy  mailowo pod adresem zamowienia@cmielow.com.pl lub telefonicznie +48 15 861 20 21 wew. 21

Zapraszamy serdecznie i mamy nadzieję do zobaczenia!

W związku z trwająca pandemią i obostrzeniami, które są wprowadzane z krótkim wyprzedzeniem termin spotkania lub jego forma mogą ulec zmianie. Jeśli pojawi się taka informacja, postaramy się o niej  jak najszybciej poinformować Państwa o takiej sytuacji.

28 sierpnia 2021 roku

WZROST CEN PORCELANOWYCH FIGUREK Z ANIELSKIEJ ORKIESTRY ORAZ BOMBEK KOLEKCJONERSKICH

Drodzy Klienci, 

W związku ze wzrostem kosztów produkcji porcelanowych wyrobów (w tym wzrostem surowców/materiałów używanych do wytwarzania i dekorowania porcelany) chcieliśmy poinformować o planowanym od września br. wzroście cen porcelanowych figurek z Anielskiej Orkiestry.

Figurki porcelanowych aniołków oraz bombek są ręcznie dekorowane  24-karatowym płynnym złotem (a aniołki również kobaltem), których ceny także wzrosły.

Dlatego też od września 2021 roku, tegoroczny Aniołek 2021 będzie kosztował 159 zł
Ceny wzorów z poprzednich lat równiez ulegną zmianom.

Na cenę produktu składają się:
- koszt użytych surowców do przygotowania masy porcelanowej, szkliwa,
- koszt wykonania oraz wymiany form gipsowych, w których odlewany jest dany model
- koszt materiałów do zdobienia (w tym płynnego złota oraz kobaltu),
- koszty związane z wypałami figurki na poszczególnych etapach produkcvjnych (wypalanie po raz pierwszy n"a biskwit", następnie kolejny wypał po szkliwieniu, utrwalanie dekoracji po pomalowaniu figurki kobaltem oraz ostatni wpał po dekorowaniu figurki płynnym złotem).
- koszty zwiazane z wynagrodzeniem pracowników oraz czasem pracy poświęconym na wykonanie jednego produktui,
- koszt pakowania produktu i przygotowania certyfikatu autenyczności.


24 sierpnia 2021 roku

BIOGRAFIA LUBOMIRA TOMASZEWSKIEGO PREMIERA - 25.08.2021

 

Biografia Lubomira Tomaszewskiego. Jerzy A. Wlazło i Katarzyna Rij. Portret w płomieniach. Wydawnictwo: Agora SA


Lubomira Tomaszewskiego (1923–2018) znamy w Polsce przede wszystkim z porcelanowych figurek, które projektował dla fabryki w Ćmielowie. Eleganckie i lekkie, zdobiły polskie mieszkania już w latach 50. i 60., są produkowane do dzisiaj i wciąż nie wychodzą z mody. Podobny status mają unikalne w skali światowej serwisy do kawy Ina oraz Dorota.

Mniej znane są natomiast losy i twórczość Tomaszewskiego po emigracji do Stanów Zjednoczonych w 1966 roku. Praca wykładowcy na uczelni artystycznej w Bridgeport dała mu swobodę tworzenia. Za oceanem malował obrazy ogniem i dymem, ale największą sławę przyniosły mu rzeźby w kamieniu, drewnie i metalu. Zdobył w Stanach miano “rzeźbiarza ruchu”.

Na artystyczne wybory Tomaszewskiego cień położyła rodzinna tragedia – w tej książce linia życia i linia sztuki połączyły się w pasjonującą opowieść.

“Czarna strona człowieczeństwa pozostanie we mnie na zawsze, stała się częścią mnie. I jest widoczna w mojej sztuce.”
Lubomir Tomaszewski

Link do produktu: http://www.as.cmielow.com.pl/pl/katalogi/1139-lubomir-tomaszewski-portret-w-plomieniach.html 

15 lipca 2021 roku

Nadawanie kształtu ludzkim marzeniom

Od wielu lat artyści i projektanci dyskutują czym tak naprawdę jest design, co w sobie zawiera to pojęcie i czy jest dziedziną sztuki, czy nie.

Projektowanie ma przede wszystkim ułatwiać użytkowanie konkretnego przedmiotu, zaś sztuka wywoływać emocje, nawiązać dialog z odbiorcą. Ale czy te dziedziny są aż tak bardzo odległe i skrajnie różne. Czy dobrze zaprojektowany produkt nie może skłaniać do refleksji przez formę i temat jaki porusza.

W pojęciu design zawierają się wszystkie mechanizmy związane z projektowaniem/konstruowaniem, wartość przedmiotu, jego formę, kolor, wykończenie, oraz sposób użytkowania czy dystrybucji. Wielu projektantów uważa, że tworzenie dobrych wzorów nie wyklucza tego że niosą ze sobą nie tylko wartość użytkową, ale także emocjonalną, zwłaszcza, że przedmioty te nie muszą być projektowane masowo, a w mniejszych ilościach lub nawet w seriach limitowanych.

Wanda Telakowska, która była  propagatorką wzornictwa i założycielką Instytutu Przemysłowego w Warszawie wprowadziła pojęcie wzornictwa przemysłowego. Wcześniej określenie to nazywano sztuką użytkową, która odwoływała się do rzeczy wykonywanych przez rzemieślników często przedmiotów unikatowych. Obecnie określenie wzornictwo przemysłowe stosuje się zamiennie ze słowem design, co jest słuszne, ponieważ  wzornictwo tłumaczy się na język angielski jako industrial design. 

Często sami projektanci definiują je według własnego uznania. Dla przykładu Kenji Ekvan twierdzi, że „wzornictwo to nadawanie kształtu ludzkim marzeniom”, natomiast Le Corbusier uważa że: „dobre wzornictwo to umiejętność czynienia mądrości widoczną”. Zatem ilu projektantów i pasjonatów wzornictwa, tyle jego definicji.

W połowie ubiegłego wieku, czwórce projektantów postawiono zadanie  stworzyć coś unikatowego, , coś co sprawiłoby, ze odbiorcy mieli przestać postrzegać porcelanowe figurki jako niepotrzebne bibeloty zbierające kurz na pólkach i w witrynach. Projektowano już nowoczesne meble, kojarzymy np. nowoczesną z meblościankę Bogusławy i Czesława Kowalskich, fotel 366 Józefa Cherowskiego, do których realistyczne  figurki już nie pasowały. Projektanci w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego rozpoczęli tworzenie nowych projektów przy współpracy z modelarzami. W ich pracach widoczna jest redukcja cech drugorzędnych, podkreślanie głównego motywu i synteza gestu lub ruchu. Porcelanowe bibeloty, zaczęły nabierać nowego znaczenia, nie były to już realistyczne przedstawienia postaci ludzkich czy zwierząt.  Organiczna, miękka linia i asymetria sprzyjały uproszczeniom, zachowując odwołania do figuratywnych skojarzeń. Nowoczesnego, pożądanego wyrazu dopełniała dekoracja w czystych, żywiołowych kolorach.

Projekty stworzone w połowie ubiegłego wieku wróciły do produkcji ponownie na początku XXI wieku za sprawą Adama Spały, który został właścicielem Fabryki Porcelany AS Ćmielów (dawnej Wytwórni Porcelany „Swit”w Ćmielowie). To właśnie w niej dzięki mozolnej pracy właściciela i  pracowników (modelarzy, odlewników oraz malarek) rozpoczęto prace nad ponownym wprowadzeniem do produkcji porcelanowej rzeźby kameralnej. W ćmielowskiej manufakturze pozostały oryginalne formy-matki oraz modele porcelanowych figurek oraz innych wyrobów użytkowych zaprojektowanych w latach 60. na podstawie których rozpoczęto produkcję kolejnych wzorów. Od 2000 roku do sprzedaży trafiały kolejne modele rozpoczynając od wzoru bardzo rozpoznawalnego jakim jest „Leżąca kotka” projektu Mieczysława Naruszewicza (z 1958 r.). Właściciel fabryki - Adam Spała nawiązał także kontakt z  Lubomirem Tomaszewskim (od 1966 roku  mieszkającym na stałe w Stanach Zjednoczonych), który ponownie - po kilkudziesięciu latach przerwy - zaprojektował nowe rzeźby porcelanowe przedstawiające kobiety „w ruchu”, porcelanowe koty, psy, figurki dzieci. Fabryka współpracuje z nowymi projektantami, dzięki czemu kolekcja porcelanowych figurek się powiększa.

W manufakturze wyroby produkowane są w sposób tradycyjny, tzn. odlewane ręcznie w formach gipsowych, następnie czyszczone, szkliwione, zabezpieczane przed fałszerstwem i ręcznie dekorowane. Z powodu braku nadzoru przy zdobieniu porcelanowych rzeźb w latach 50. i 60. XX wieku, do sprzedaży trafiały wyroby w bardzo różnych dekoracjach, współcześnie w Ćmielowie produkowane są produkty w oryginalnych malaturach dedykowanych do danych modeli, zaprojektowanych przez ich autorów.

Czy zatem porcelanowa rzeźba kameralna to tylko dobrze zaprojektowane wzory, czy już sztuka?
Pozostawiamy Państwa z tym pytaniem.

Dziewczyna w spodniach.jpg Dama z lustrem.jpg
Leżaca kotka.jpg

15 czerwca 2021 roku

BAŻANT KRÓLEWSKI

Bażant królewski (H. Orthwein, 1958 r.)

Szanowni Państwo,


Po przeanalizowaniu dokumentów archiwalnych, które wciąż są odnajdywane i dostarczane także przez miłośników wzornictwa oraz kolekcjonerów do naszej manufaktury - figurka  Bażant, której projekt był przypisywany Henrykowi Jędrasiakowi, to rzeźba stworzona przez Hannę Orthwein w 1958 roku nosząca nazwę Bażant królewski.

Po zweryfikowaniu  starych publikacji oraz zdjęć dostępnych w archiwum IWP oraz zbiorach muzealnych okazało się, że projekt stworzony przez H. Jędrasiaka, to rzeźba składająca się z dwóch brył tworzących postać ptaka (zdjęcie poniżej).

Bażant (H. Jędrasiak, 1959 r.)
Żródło: https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/katalog/533122

W związku z zaistniała sytuacją prosimy o kontakt z nami lub ze współpracującymi z nami sklepami, abyśmy mogli wymienić błędnie wystawione certyfikaty i wydać nowe z popranymi danymi. W przypadku dużej ilości zgłoszeń będziemy starali się sukcesywnie do Państwa odsyłać nowe certyfikaty.

Zgłoszenie powinno być wysłane na adres zamowienia@cmielow.com.pl i zawierać: zdjęcie błędnie wypisanego certyfikatu lub spodu figurki z numerem produktu oraz adres na jaki mamy odesłać uzupełniony o nowe dane certyfikat. 

Mamy nadzieję, że uda nam się wymienić wszystkie Państwa certyfikaty.

27 maja 2021 roku

PORCELANA SZMARAGDOWA
Klejnot wśród porcelan


Kamienie szlachetne od zawsze urzekały swoim pięknem. Nic więc dziwnego, że  szmaragdy oczarowały również właściciela Fabryki Porcelany AS Ćmielów Adama Spałę podczas jego podróży do RPA, co zaowocowało wielkim odkryciem na skalę światową – stworzeniem szmaragdowej porcelany.

Wszystko rozpoczęło się od wprowadzenia w 2014 roku do produkcji różowej porcelany, odtworzonej wg oryginalnej receptury Bronisław Kryńskiego - jednego z przedwojennych współwłaścicieli ówczesnej Wytwórni Porcelany „Świt” w Ćmielowie. Po przeprowadzeniu wielu prób i eksperymentów Adam Spała wraz z pracownikami manufaktury odtworzyli dokładny skład masy porcelanowej i rozpoczęto wykonywanie filiżanek i serwisów w pięknym różowym odcieniu.

Zainspirowany wyjątkowym sposobem barwienia różowej masy porcelanowej  (z użyciem prawdziwego złota) oraz podróżą do Republiki Południowej Afryki i wizytą w szlifierni szmaragdów pojawił się pomysł na wykorzystanie szmaragdowego pyłu do nadania porcelanie nowego, unikatowego koloru. To w tamtejszej szlifierni zauważył po raz pierwszy proszek z obrabianych kamieni, który osadzał się na ubraniach czy okularach pracowników. Był dokładnie tego samego koloru, co wynaleziona szmaragdowa porcelana. A okres pandemii i częściowego lockdownu spowodował, że zaczął bardzo intensywnie pracować nad nową recepturą, choć sprowadzenie szmaragdów w tym czasie wiązało się z dużymi opóźnieniami.


Porcelana szmaragdowa to wyrób ceramiczny (ceramika) o gęstej strukturze  i szmaragdowym kolorze; nieprzepuszczalnym dla wody i gazów czerepie, przeświecalny w cienkiej warstwie. W porcelanie szmaragdowej można dostrzec nieuzbrojonym okiem przy świetle dziennym drobinki migających szmaragdów.

Wyjątkowy jest  skład surowcowy i kolor uzyskanego wyrobu, który spełnia wszystkie normy porcelany dekoracyjno-użytkowej (do produkcji serwisów do kawy i herbaty, serwisów obiadowych, wazonów, talerzy, figurek, pater itp.).

Do produkcji masy szmaragdowej używa się:  kaolinu, kwarcu, skalenia oraz innych składników (będących tajemnicą manufaktury) mieszanych w odpowiednich proporcjach z  wodą. W celu zachowania twardości porcelany szmaragdowej ilość użytego kwarcu została zmniejszona o 50%, a w to miejsce dodany został kwarc powstały ze zmielonych szmaragdów (pył szmaragdowy). Przez dodanie szmaragdów uzyskany zostały efekt techniczny i kolorystyczny. Po otrzymaniu lejnej masy porcelanowej dodawany jest  kwarc (barwnik ze zmielonych szmaragdów w proporcjach 13ct  na 1 litr masy porcelanowej  o ciężarze 1,8 kg).

Jako pierwsze elementy z porcelany szmaragdowej zostały wykonane elementy nowego serwisu do kawy Pola – imbryk, cukiernica, mlecznik i filiżanki ze spodkami (zdjęcie elementów serwisu z produkcji).


Adam Spała - twórca szmaragdowej porcelany (fot. Leszek Ogrodnik)


21 maja 2021 roku

Zapraszamy do Żywego Muzeum Porcelany w Ćmielowie
w dniach 3-6 czerwca 2021 roku

Prosimy pamiętać że w 3 czerwca - Boże Ciało otwieramy dopiero o godzinie 13:00.

W pozostałe dni zaczynamy zajęcia już od 9:00 i jesteśmy czynni do godziny 18:00.

Pakiet Muzeum - ostatnie wejście o godzinie 16:00

Aby wziąć udział w zajęciach połączonych z warsztatami ceramicznymi należy być odpowiednio wcześniej - ostatnie zajęciach w ramach programu róża o godz. 15:00, natomiast programy z malowaniem (filiżanka/kubek/figurka kotka) o godzinie 14:00.

Wymagana rezerwacja telefoniczna: +48 535 588 960 lub +48 15 861 20 21 wew. 21

Działamy w reżimie sanitarnym. Konieczność zakrywania nosa i ust podczas zajęć odbywających się na terenie muzeum.

Zapraszamy do Ćmielowa!

28 kwietnia 2021 roku

MUZEUM PONOWNIE OTWARTE. ZAPRASZMY!

1 kwietnia 2021 roku

wielkanoc2021 strona pl 2.png

Z okazji Świąt Wielkiej Nocy składamy Państwu najlepsze życzenia.

Niech ten wyjątkowy czas napełni Państwa serca otuchą i

nadzieją oraz pozwoli przezwyciężyć nawet największe trudności.

Zespół AS Ćmielów

----------------

W dniach 3 -5 kwietnia Fabryka Porcelany AS Ćmielów jest zamknięta (sklep firmowy oraz muzeum również).

Na wszystkie Państwa zapytania postaramy się odpowiedzieć jak najszybciej po powrocie.

Zamówienia będą realizowane zgodnie z harmonogramem ich wpłynięcia do systemu.

19 marca 2021 roku

Obiekt tymczasowo zamknięty

W związku z wprowadzonymi obostrzeniami Żywe Muzeum Porcelany w Ćmielowie będzie zamknięte od 20 marca do 9 kwietnia 2021 roku.

O ponownym otwarciu obiektu i zasadach zwiedzania będziemy Państwa informować.

11 marca 2021 roku

Fabryka Porcelany zwycięzcą konkursu THE BEST OF ELLE DECO w kategorii REEDYCJA

Znamy już wyniki konkursu THE BEST OF ELLE Deco, ogłoszonego z okazji 20-lecia Magazynu
ELLE Decoration Polska
‼️
Czytelnicy wybierali swoich ulubieńców spośród projektantów, fotografów oraz najbardziej cenionych marek. Z radością ogłaszamy, że nasza Fabryka Porcelany AS Ćmielów zwyciężyła w kategorii REEDYCJA 

PayPal

Skontaktuj się z nami

  • zamowienia@cmielow.com.pl / shop@cmielow.com.pl
  • +48 15 861 20 21 wew. 21
  • ul. Sandomierska 243, 27-440 Ćmielów
zamknij

Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies (polityka prywatności) a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).